maandag, januari 09, 2012

Mijn Moeder's "Idool"!

Wanneer ik naar de uitzending van Prinses Marie-Esmaralda over haar vader en moeder Koning Leopold en Prinses Lilian  keek dacht ik er plots aan dat mijn moeder op dezelfde dag 28 november 1916 geboren was.

 In felle en fiere bewoordingen bracht Marie-Esmaralda hulde aan haar ouders en ik herinner mij dat ook mijn moeder Lilian bewonderde en ....deze bewondering ook vanzelfsprekend aan mij kon overdragen.
Wat schoonheid en uitstraling betreft kon ik, voor mijn toen erg jeugdige leeftijd, slechtere criteria hanteren...denk ik nu!!
Wat zelfverzekerde fierheid betreft kon mijn moeder er ook wat van en naar die houding hebben we dan ook steeds met graagte opgekeken.
Ze was zeer verstandig, kon erg geestig en gestructureerd vertellen.
Ze had er geen moeite mee om met haar verhalen een heel gezelschap een geanimeerde avond te bezorgen.
Dat ze ook buitengewone oorlogsjaren meegemaakt heeft en dat ze deze op haar manier met een groot hart en veel doorzettingsvermogen heeft doorworsteld, vervult ook ons tot op heden, met de grootste trots.



 Ze had een persoonlijke stijl die eenvoud combineerde met trots op zichzelf en voor haar familie. 
Met deze eigenschappen stond ze voor haar ganse familie en bepaalde ze voor ons de juist te volgen weg.
Ze kon nadrukkelijk het voorbeeld geven en wij moesten maar proberen met succes in haar voetstappen te treden.



 Voor elke gelegenheid en er waren in onze grote familie heel wat,  was ze op haar eigen manier fijn en opvallend gekleed. 
Ze was trots op haar man en op haar ganse familie en elk van hen werd met de nodige aandacht begeleid.
De persoonlijke vrijheid die ze voor zichzelf zocht als hoogste waarde kon ze doorgeven aan elk van ons en elke keuze die we maakten verdedigde ze met klem  ten opzichte van ieder die met haar in contact kwam.

Haar inzet en bekommerdheid voor anderen waren geen ijdele woorden.
 Hoeveel jaren heeft ze zich niet samen met haar familie  ingezet voor de jeugd in Tirol.
Ook hier was haar aanwezigheid geen onopvallendheid, ze vertegenwoordigde met allure de organisatie waarvoor ze werkte en ieder zag haar dan ook, tot op hogere leeftijd graag, bij Jeka.

Twaalf jaar na haar heengaan kijken we met nog meer fierheid terug op wat ons "Moeder" van haar leven gemaakt heeft en de beklijvende  indrukken die ze naliet.

Geen opmerkingen: