woensdag, oktober 10, 2007

Schipper mag ik over varen??

Onze autostrades zitten vol.
Eén rijvak wordt hier steeds bezet met vrachtwagens.
Transport over water kan misschien helpen om het verkeersprobleem een beetje te verlichten.
Het Albertkanaal bevaarbaar maken voor grotere schepen en hogere containerladingen.
Hier wordt aan gewerkt en het Kanaal breder en dieper maken is één, de bruggen hoger maken met een grotere overspanning is het andere.

Zaterdag werd er zo een voorbereide brug op zijn plaats over het kanaal gelegd.

Een gevaarte van 500ton met een losse lengte tussen de steunen van 108m en 14m breedte.

Alles was optimaal voorbereid en het overvaren van deze brug was maar een sluitstuk in de hele operatie.

Tijdens het bouwverlof werd er zelfs gesuggereerd dat de brug te kort zou zijn.

Dit gerucht werd zaterdag naar fabeltjesland verwezen wanneer ze juist passend op haar steunen werd gelegd.

De brug werd mobiel gemaakt door ze op twee stellen wielen te plaatsen en een ponton op het water zorgde voor een vlekkeloze overtocht. Een operatie die gepaard ging met heel wat krachtvertoon.
Spektakel verzekerd en er waren dan ook een massa toeschouwers om dit te zien gebeuren.

In de VIP tent volgde heel wat betrokkenen en personaliteiten de gebeurtenis.
Met een glaasje in de hand en veel woordenkramerij genoten ze van het welslagen.
Het moet gezegd het is een huzarenstukje van moderne technologie.
Dat tenslotte ook 4,5 millioen Euro kost.
Je kan hier nog even zien hoe de oude en de nieuwe nu nog broederlijk naast elkaar liggen tot de oude ook definitief van zijn peilers gelicht wordt.
Wat nu de grootste inspanningen gevraagd heeft: of in 1860 een kanaal graven met de spade van Antwerpen naar Luik of in 2007 een brug in één stuk over hetzelfde kanaal leggen blijft wel de vraag.
Beiden zijn wel erg spectaculair. .

Geen opmerkingen: